replika telefonlar ve modern islam

replika telefonlar ve modern islam

 replika telefon evet arkadaslar sizlere en güzel yazıları yazan replika telefonlar dediki Yunan ve Roma, Batı mn ortak medeniyet\\ç^ ratorîuk modelini oluştırruyordu; değişen, «*>7İn konumuydu. 1830 civ^, rmda bir Fransız yazara göre Parisliler, çağdaş dünyanın AtinalIlarını terj), sil eder; onlar, Romalıların zihnine ve Yunanların karakterine sahiptjf (Newman 2004: 179). Din’in medeniyet e dönüştüğü
Fransa’da Napoleof, ile evrenselciliğe yönelik dinî Hıristiyanlaştırnıa {evangelizinğ) misyonu, nun yerini seküler medenileştirme [civiJizinğ) misyonu aldı; milliyetçilij^ ve cumhuriyetçilik, bu evrenselcilik projesinin dayandığı ideolojiler ola-rak sunuldu. Ancak idealist aydınlar, “kozmopolitanizm, tinsel uluslara-racıhk ve zamansal uluslararacılık” gibi alternatif evrenselcilik projeleri geliştirmekten geri durmadı (Boas 1928, Schor 2001). Zira medenileştin, ci Fransız saldırganlığını eleştirmek için 1858 civarında İngilizcede emperyalizm kavramı icat edilmişti.

Buna karşılık İngiltere, görünüşte ibret almak için tarihlerini mukaye-se etmek suretiyle kendini dolaylı olarak Roma ile özdeşleştiriyordu (Turner 1986). Alman Meineke, çıplak kılıçlarını “saf insanlık, davranış ve din’’in kendini aldatıcı ikiyüzlülüğünde gizlemeye çalıştıkları için İngi-lizleri en önde gelen Makyavelciler olmakla suçlamıştı. Almanlarda ise genel olarak Bismarck gibi önemli fakat nadir bir istisna dışında bu tür bir olumsuz politik güdü yoktu (Chadvvick 2000: 134). Çünkü zihniyet olarak Protestanlığın tarihî varlık sebebi totalitaristik kimlik dayatmalan-na, haksızlığa muhalefetti. Yahudilerle Almanların gösterdiği parlak entelektüel işbirliğinin arkasında bu zihniyet ortaklığı yatıyordu. Bu anlamda Namık Kemal ve Cemaleddin Afgânî de İslam dünyasının Protestan aydınları sayılabilirdi. Ancak Protestan İngiltere tam aksine zamanla Fran sa ile birlikte emperyalizm şampiyonu olmuştu. Bu yüzdendir ki XIX asırda Batı emperyalizmine direnen mazlum bir millet olarak Osman h'nm müttefiki İngiltere’nin yerini 1878’ten sonra “esas” Protestan Almanya almıştı.
Meşrulaştırılamayan emperyalizmin Fransa kadar İngiltere’de de vahim bir kimlik krizine yol açması mukadderdi. Sekülerleşmeyle birlikte tahakküm ilişkilerinin zirveye çıktığı bu asırda bu ülkeler, haksız yere başkalarının tarihini hızlandırdıkları, Almanya ve İtalya gibi ülkeler ise hızlanan tarihe ayak uyduramadıkları için bunalıma girmişlerdi. Emperyalizmi en azından aklileştirecek alternatif evrenselcilik ideolojileri olarak Anglo-Katolisizm, Helenizm, Siy^^ Hebraizm, heroizm, cumhuriyetçilik, masonluk, Darvvinizm, pj^^^g^^ictoria İngiltere’sinde pazarı
İSLAM'DA MODERNLEŞME 279
kapladı. Zirveye çıkan seküler sömürgeciliği aklîleştirrneye yönelik ıdeo-lojileştirmenin iyice karmaşıklaştığı bu çağda bunlardan bazıları sert, bazıları ideoloji işlevi gördü.
Örneğin Thomas Cariyle tarafından gündeme getirilen, milliyetçiliği aşan bir vatanseverlik kavramına bitişik bireysel ve kolektif heroizm (kah-ramancılık), merkezî bir ahlakî vasfın ötesinde İngiltere’nin sömürgeci imajını düzelterek küresel bir seçkin konuma ulaşmayı başarmasında ideolojik bir işlev gördü. Dönemin William Arthur gibi ünlü bir vaizi, Hz, İsa’yı Tanrı’nm krallığını yeryüzünde kurmak üzere savaşan bir cengâver olarak tarife kadar vardı. replika telefonlar Benzer şekilde İngiltere, Hıristiyan Siyonizmi doğrultusunda, kendisine dünyayı medenileştirme/Hıristiyanlaştırma İlahî misyonu verilmiş modern İsrail olarak gösterilmeye başladı (Rovvbotham 2000).
Böylece Haçlı ruhu, modern çağda geri döndü (Siberry 2000), İngiltere’nin ne (hangi ideoloji) ile ötekileştireceği değişse de, /v'm/ötekileştire-ceği belliydi. Osmanh, XIX. asırda İngiliz emperyalizminin başvurduğu özellilde Helenizm, Arabizm ve Siyonizm ideolojilerinin başlıca hedefi oldu. Bu asırda İngiltere ve Avrupa, Türklük ve İslam’a karşı başlıca beş veçheli bir savaş yürüttü. Birincisi, İngiltere ve Batı için Avrupa medeniyetinin esas kaynağı olan Yunan’m sembolik ve siyasî olarak OsmanlI’dan ayrılarak medeniyet-temelli yeni bir kozmopolis projesinin figürü haline getirilmesi, İkincisi, Türklüğün barbarlıkla ithamıyla aşağılanması, üçüncüsü, İngiliz oryantalizmi tarafından Türldülcle özdeşleşmiş İslam dininin mahkûm edilmesi, dördüncüsü, İngiliz oryantalizmi tarafından mahkûm edilen Türklükle özdeş İslam dininin Fransız oryantalizmi tarafından Araplıkla özdeş İslam medeniyetine dönüştürülmesi, beşincisi, bizzat İslam dininin Sâmileştirilmesi ve türevselleştirilmesiydi.
XIX. yüzyıl başlarında Batı’nın dine ve medeniyete dayalı kimlik algılamaları ile buna göre değişen Osmanh’ya bakışında çarpıcı bir ambivalans vardı. Erken modern İngiltere’de dinî açıdan Protestan AvrupalIlar ile Müslüman Türkler, “yakın öteki”, Ortodoks Rus ve Yunanlılar ise “uzak öteki” olarak görülüyordu. XIX. yüzyıl başlarında sıradan İngi-lizler arasında "Rusya kötü, Türkiye iyi ve Müslüman ve Protestanlar ilerlemeci iken, Romalı Katolikler ile Yunanlı Ortodokslar hurafeci” görüşü hâkim olmuştu (A. P. Saab’dan aktaran, Demiraj 2001; 35). Modern Yunanistan’ın doğuşu, bu ambivalansı ortaya
İşlevi gördü; dinî açıdan Ortodoks Yunan’a karşı “ilerici”, ancak medenî açıdan pagan Yunan’a karşı "barbar Türk.” Michael Herzfeld (1982), kimlik arayışındaki modern Batı’nm gözünde Yunanın ve Osmanlı'nm taşıdığı çarpıcı ambivalansı ortaya koymuştur.replika telefonlar Batı’ya göre Avrupa kültü, rünün efsanevî atası Yunanın hürmeti {sanctity), Avrupalılar tarafından barbarlık ve şerrin tecessüinü sayılan Türklerin işgaliyle ihlal edilmişti. Bu tez, rasyonalistik ve rornantisistik zihniyetin karakteristiği anakronizmin ürünüydü. Rasyonalistik-Katolik zihniyet, “yeryüzü cenneti veya altın çağ” olarak adlandırılan ütopyayı ileride gelecek “medenî çağ”da romantik-Protestan zihniyet ise geçmişte kalan “ilkel çağ”da görüyordu Geleneksel dünyada kutsallık taşıyan yerdi; Haçlılar da Sarakenlerin mu kaddes yerleri kirlettiği iddiasıyla seferber olmuştu. Bu bakımdan Os manii. Yunan topluluğunu değil, ancak İstanbul’u kirletmiş olabilirdi OsmanlI’nın fethettiği, pagan Yunan, Helen değil, Ortodoks Bizans’tı onun kirlettiği iddia edilen Yunan, Katolik Batı’nın gözünde zaten Orto doks olmakla hürmetini kaybetmişti.replika telefonlar yazdı..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder