replika telefon ve madde ile kuvvet bilgisi3
sizlere en güzel bilgileri yazan replika telefon diyorki bu kavim içinde bir kimsenin kendini 27^ {hırsızlık ve gasp işlerini pek huy edinmiş oldu^{“î maddi deliller göstermesi, yani gasp«kese göstermesi gerekir diyor.^piji adası yerlileri nezdinde kan dökmek bir cürüm değildir İpe insana şeref bahşeden bir iştir. Katlolunan ister ^cuk ister kadın, ister bir kavga sonucunda öldürülsün ister ^ ile öldürülsün hiç önemi yoktur. Gereken şey şöhret : jjnmak isteyenin bir cinayet işlemiş olmasıdır. Çocuklar j^veyni ve ebeveyn çocuklarım tereddüt etmeksizin ijtlederler ve hiç pişmanlık duymazlar. Çünkü birbirine karşı ^ettar olmak onlarca meçhul bir şeydir. Yabancı bir kaptan i„ kabileye ait bir yerliyi almış ve yarah elini iki ay müddetle idavi ettirmişti. Yerli eli tedavi olunur olunmaz kendisine bir jfek verilmesini kaptandan rica etti.Bu ricası reddolunur olunmaz, gizlice gemiye ateş vererek ^ gemiyi ve içerisindeki ticaret eşyasını yakmaya teşebbüs -ilişti. Kısacası çoğu vahşi kavimler [5541 nezdinde cinayet bir ■jrüm olmadıktan başka, takdire değer bir iş sayılır. En çok myet işleyenler en makbul kimselerdir, onlann indinde bir ;işmam affetmekten büyüh kabahat olamaz. Yani intikam en iövük fazilettir. Hindistan'da Thug (77/Hgs) admda bir kabile irdir ki, bu kabile fertleri cinayetlere adeta bir din süsü •ilişlerdir.
Gaston ismindeki yazar Avustralya'mn yerlüerinden söz birken düşüncelerini şöyle açıklıyor: "Bu insanlardan daha “^daha aşağı kimseler bulunacağmı zannetmiyorum. Bunlar ■Müthiş cinayetleri hiçbir tereddüte bile sahip olmaksızm icra 'der. Validelerinin sütlerine varmcaya kadar her şey onlara j ilham eder ve yaptıkları şeyin kötülük olduğuna asla i^^zlar. En önemsiz bir sebepten dolayı pek sevdikleri öldürebilirler. Yabancılarla asla bir araya gelmezler, ykı ^’^y^^D^ekten hıivük bir zevk duyarlar ve yalmz beyazlan
Louis Büchner
Werner Munzinger ismindeki yazar Habeşistan'm güneyinde [555] bulıman Bogo kabilesinden söz ederken bu adamlarda iyilik ve kötülük fikirlerinin birbirinden tamamıyla ayrılmamış olduğunu, hatta faydah ve faydasız şeyleri bile ayırt etmekte güçlük çektiklerini söylüyor. Fazilet admı verdikleri şeylerin çoğu hıyanet, yalancıhk vesaire gibi şeylerdir. Kinlerini mümkün mertebe çok saklamasını bilirler. Nezaket, gurur, tembellik, inşam küçülten sanatlara karşı nefret, cömertlik, misafirperverlik, aşk ve tedbir gibi fikirlerden pek uzaktırlar. VVaitz'a göre bir vahşiye hayır ile şer arasmdaki fark sorulduğu zaman öncelikle kendi cehaletini söyledi ve biraz düşündükten sonra hayır başkalarmm kadınlarım iğfal etmektir dedi. Şerre gelince, onu da başkalarmm benim kanmı iğfal etmeleridir dedi. Sör John Lubbock'un iddiasma göre Polinezyaklar nezdinde hayır ile şerri ayırt edecek bir kekme mevcut değildir. Bir nüsyoner bu kabile fertlerine hayu ile şerri öğretmek için pek çok zahmet çekmiş, fakat muvaffak olamamıştu. Yine bir misyoner bir vahşiye vicdan azabma dair malumat vermeye çalışuken [556] şöyle bir soruya maruz kalmıştır: "Bu vicdan azabı dedikleri şey ishal gibi bir şey midir acaba?"
Hem uzağa gitmeye ne hacet, bugünkü Arnavut dilinde hayu ve şer fikirlerini ifade edecek bir kelime mevcut değildir. Malakka yarımadasmda sakin vahşiler nezdinde de Rus seyyahlarından Niklucho-Maclay'm tasvirine göre içgüdü manasmı ifade edecek bir kelime mevcut olmadığı gibi, böyle bir duygu da görülmemekteymiş. Bu kavim fertleri arasmda kızlar büluğa erer ermez babaları tarafmdan bekâretleri bozulurmuş ki, bu âdet bazı doğu kavimlerinde de görülmektedir. Anderson admdaki seyyah Afrika'daki Damara kabilesi nezdinde kendi kızlan ve validesi ile münasebette bulunan kabile resilerinden söz ediyor. Yine biraderle kızkardeşin izdivaç ettiklerini söylüyor ki, bize pek çükin görünen bu haller eski Mısu'da ve İran'da, hatta kutsanmaya değer işlerden sayılırdı.
Eğer biraz tarih karıştırılacak olursa intiharm da takdire değer bir cesaret eseri sayıldığı görülür. [557] Bugün ise intihar mevcut dinler nazarmda bile bir günah ve cürüm kabul ediliyor.
Evlat katli medeni kavimler nezdinde müthiş bir cinayet ve canavarlık kabul olunur. Fakat yine bu kavimlerin atalarmdan
i w olan bazı eski ve tarihsel > ,#te gayet tabii hatta iyi feler göreceğiz. Evlat kaümi i l^aldırmaya çalışmıştır. Çünkü bu iUet eski Ro^ ortada,; j^raftistüa etmişti.
; Bugün de birtakım vahşiler nezdinde ben^(jstlanıyor. Bu gibi cinayetlerin sebebi araştml,,ocukların, gerek geçimlerinin temini hu
Esnasında ebeveynine güçlükler vermeleridir, Gö jdetler ve tabiatlar validenin şefkatini bile siliyor v j-jdeden bir babaya validesinin de yardım etmekte 'j görüyoruz. Bu gibi vahşi âdetler, zamanımızda ’ Jeniderinde bulunan bazı adalarda (5581 yöriirlülS'
jlursa, çocuk da boğularak kendisiyle beraber mezara gömülür, Ar-ustralya'da, Afrika'mn orta taraflarmda, Hindistan'da
J bnnızı derili ve özellikle nomad (/lomude) adı verilen kabileler :I «zdinde çocuk boğmak, gerek erkek gerek dişi olsun, bir kural hükmüne geçmiştir, halbuki Çin vahşileri ancak kız çocuklarmı ^ lagarlar, Nomadlar nezdinde özellikle zayıf çocuklar kurban edilerek etleri yenir. Bu yüzden Kaptan Wilkes, Fiji adasında ^ laşı kırkı aşan hiç kimseye rastlayamanuşür,
I Yalmz vahşiler nezdinde cleğil, hatta medeni kavimler Nezdinde bile bazı fertler vardır ki, onlarda ahlâki fikirler gayet’ İZ gelişmiş ve kendi şahıslarıyla, çevreleriyle uyumlu bir :: jekilde bulunmuştur. Hatta bir kavmi oluşturan fertler ayn ayrı
Inicelenecek olsa, hayır hakkmda kesin ve belirli bir fikir elde ;;“iîdikesi mümkün değildir. Bu iddiamızı [559] her günkü
kyattan çıkarılmış binlerce örnekle doğrulayabiliriz, Eğer biz
IIbakışta ahlâkm bugünkü kuralları arasında bazı sabitlerini
(örecek olursak, hiçdurmayarak bunlarm sebeplerini
kanunlarda, âdetlerdeve o toplumun geleneklerinde
«imalıyız. Örneğin bugün dünyamn her tarafmda meşrutiyet 'arsa, bu meşrutiyeti gerektiren sebep meşrutiyet fikrinin Mah *«ifından insanlara ilham edilmesi değil, aksine insanlann «^ruti bir surette idare olunmaya karşı hâlihazırdaki %açlarıdn. Şimdiki kanunlar, âdetler her tarafta aym şekilde Şrünüyorlarga hnmın da sebebi pek tabiidir. Yani birtakım.. replika telefon yazdı..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder